Nytenkning?

Fallende oljepris og store oppsigelser i olje- og gassindustrien har naturlig nok satt en brems på nye investeringer. Deler av norske bedrifter må omstille seg for å få mer ut av pengene. Er dette tiden for å bruke penger på markedsføring?

Nedgangstider fører også med seg positive ringvirkninger, vi må være innovative og tenke kreativt for å få mest ut av markedsføringsbudsjettene. Vi er tvunget til å tenke utenfor boksen og kanskje endre på strategier som har blitt brukt i lang tid.

Noe alle eksisterende bedrifter bør være obs på i slike tider er at det blir etablert nye bedrifter – og de er på vei inn i markedet. Dette gjelder spesielt hvis markedet er attraktivt. I tillegg til nye bedrifter vil også kundene ta sine forhåndsregler og lete etter nye og mer kostnadseffektive løsninger enn du kan tilby i dag.

Det er selvfølgelig viktig å være på høyde eller bedre enn konkurrentene når det kommer til service, tjenester og produkter for å være med i toppen.

For å få et forsprang på konkurrentene dine er det viktig å gjøre markedsføringen riktig med lave budsjetter. Det første vi anbefaler våre kunder er å tenke digitalt først. Det er langt enklere å måle effekten av digital markedsføring. Ved å sette markedsføringen i system har du full oversikt over virkningen av den. Dessuten er det mer kostnadseffektivt sammenlignet med tradisjonell markedsføring i trykte medier. Studier viser at bedrifter som benytter digital markedsføring i system sparer totalt 13 % per salg det fører til.

I tillegg til å tenke digitalt først er det avgjørende om innholdet er bra og i nok store mengder. Bedrifter som produserer gode innlegg på blogg, guider, nettsider osv. oppnår i langt større grad salg og fornøyde kunder. Kvalitet på nett er en maktfaktor, og stiller du svakt der blir du også vanskelig å finne på Google. Godt innhold burde derfor være et av de viktigste elementene i din markedsføringsstrategi.

Til slutt vil vi anbefale sosiale medier. Av den totale tiden vi bruker på nett i løpet av en dag er i snitt 28 % av den på sosiale medier. Ved riktig og taktisk bruk kan du ta markedsføringen din til nye høyder. Ved å dele innhold og være synlig genererer du leads som igjen fører til salg.

Markedsføring i nedgangstider er viktig og nødvendig. Ved å gjøre det rett vil du også skape gode resultater.

[ajax-subscribe]

Slagkraft på alle flater