Nytenkning?

By 8. juni 2015

Nytenkning?

Fallende oljepris og store oppsigelser i olje- og gassindustrien har naturlig nok satt en brems på nye investeringer.

8 juni, 2015

Deler av norske bedrifter må omstille seg for å få mer ut av pengene. Er dette tiden for å bruke penger på markedsføring?

Nedgangstider fører også med seg positive ringvirkninger, vi må være innovative og tenke kreativt for å få mest ut av markedsføringsbudsjettene. Vi er tvunget til å tenke utenfor boksen og kanskje endre på strategier som har blitt brukt i lang tid.

Noe alle eksisterende bedrifter bør være obs på i slike tider er at det blir etablert nye bedrifter – og de er på vei inn i markedet. Dette gjelder spesielt hvis markedet er attraktivt. I tillegg til nye bedrifter vil også kundene ta sine forhåndsregler og lete etter nye og mer kostnadseffektive løsninger enn du kan tilby i dag.

Det er selvfølgelig viktig å være på høyde eller bedre enn konkurrentene når det kommer til service, tjenester og produkter for å være med i toppen.

For å få et forsprang på konkurrentene dine er det viktig å gjøre markedsføringen riktig med lave budsjetter. Det første vi anbefaler våre kunder er å tenke digitalt først. Det er langt enklere å måle effekten av digital markedsføring. Ved å sette markedsføringen i system har du full oversikt over virkningen av den. Dessuten er det mer kostnadseffektivt sammenlignet med tradisjonell markedsføring i trykte medier. Studier viser at bedrifter som benytter digital markedsføring i system sparer totalt 13 % per salg det fører til.

I tillegg til å tenke digitalt først er det avgjørende om innholdet er bra og i nok store mengder. Bedrifter som produserer gode innlegg på blogg, guider, nettsider osv. oppnår i langt større grad salg og fornøyde kunder. Kvalitet på nett er en maktfaktor, og stiller du svakt der blir du også vanskelig å finne på Google. Godt innhold burde derfor være et av de viktigste elementene i din markedsføringsstrategi.

Til slutt vil vi anbefale sosiale medier. Av den totale tiden vi bruker på nett i løpet av en dag er i snitt 28 % av den på sosiale medier. Ved riktig og taktisk bruk kan du ta markedsføringen din til nye høyder. Ved å dele innhold og være synlig genererer du leads som igjen fører til salg.

Markedsføring i nedgangstider er viktig og nødvendig. Ved å gjøre det rett vil du også skape gode resultater.

11. mai 2016

Beskyttet eller naken?

Big data eller stordata som det kalles er noe av det største innen bransjen vår for tiden.

17. april 2016

Er din bedrift en av fremtidens vinnere?

Fremtidens vinnere er de som er gode på digital markedsføring.

Joakim Jaksland

Author Joakim Jaksland

Digital rådgiver

More posts by Joakim Jaksland

Slagkraft på alle flater